Log in
Foto's aanbieden
Foto's zoeken
HomeNieuws & weblog › Enthousiasme op het Schoolplein

Enthousiasme op het Schoolplein

Eindhoven, donderdag 24 juli 2014
De zomerzon brandt fel boven het nieuwe onderkomen van OYPO. Het kantoor ligt vlak naast station Eindhoven en wordt omringd door een mega groot parkeerterrein. Ideaal bereikbaar. En de ideale locatie voor de Schoolplein BBQ van 4 juli 2014. De 2e editie van het jaarlijkse netwerk en inspiratie event voor schoolfotografen leidt tot veel perspiratie tijdens de laatste voorbereidingen.

Koen haalt verse broodjes voor de lunch en dekt de statafels op het terras. Winand hamert nog snel een serie support mailtjes uit zijn toetsenbord en print het werkboek uit voor de workshop 'De Kracht van Enthousiasme en Schoolfotografie'. Jaqueline en ik richten de basketbal en workshop zaal in achter de indoor camping van Opvallers.

Rond 12:30 uur komen de eerste schoolfotografen binnen. De begroetingen zijn hartelijk, de laatste nieuwtjes worden uitgewisseld. Tips en tricks vliegen over en weer; onderwerp: Hoe ga je zo efficiënt mogelijk om met de laatste grote drukte voor de zomervakantie? Voor sommigen van de deelnemers is het Schoolplein event de laatste stop voor hun vakantie, anderen hebben nog een paar weken afronding voor de boeg.

Koen Oypo BBQ 2014

De kracht van enthousiasme voor schoolfotografen


Na de lunch starten we met de workshop. Thema van dit jaar: Hoe kan je als schoolfotograaf de kracht van enthousiasme inzetten om te groeien? Bijkomend voordeel: enthousiasme stimuleren en activeren is niet alleen zakelijk een goed idee, het maakt werken leuker. De hele middag staat in het teken van de meest enthousiaste klanten en relaties van de schoolfotografen; beter bekend als superpromoters.

Het is niet lastig om de deelnemers te overtuigen van het belang van enthousiaste kinderen voor de lens en enthousiaste ouders, opa's oma's , familieleden en scholen die schoolfoto’s bestellen. Maar de middag gaat niet om overtuigen of inspireren, de middag draait om enthousiasme activeren.

Hoe doe je het?


Dat is de centrale vraag waar de schoolfotografen mee aan de slag gaan. Als je er niet bij was lees je hieronder waar het op neer komt:

  1. 1. Vind je superpromoters: wie zijn het?
  2. 2. Luister en begrijp je superpromoters: waarom zijn ze enthousiast?
  3. 3. Help en activeer je enthousiastelingen: hoe kun je ze nog enthousiaster maken, hun invloed vergroten en helpen hun enthousiasme te delen?

1. Vind je superpromoters


'Wie zijn jouw meest enthousiaste klanten en opdrachtgevers?'. Iedereen die ik dit vraag ziet direct een paar gezichten voor zich. Grote kans dat jij die nu ook direct in je hoofd hebt. En grote kans dat als je nu een 'selfie' zou maken, je er glimlachend opstaat.

Enthousiastme is aanstekelijk. Of je nu aan jouw meest enthousiaste klanten denkt, aan de kinderen die enthousiast voor je lens staan of aan een enthousiaste vriend of vriendin – je wordt er vrolijk van. Zo ook de negen deelnemers aan de workshop.

Zonder uitzondering schreef iedereen een paar namen in het werkboek en daarmee kunnen we aan de slag. Wil je het objectiever aanpakken dan ondervraag je je klanten door bijvoorbeeld de aanbevelingsvraag te stellen en te bereken hoe hoog je Net Promoter Score is, zoals OYPO elk jaar doet.

2. Luister en begrijp je superpromoters


Als je weet wie jouw meest enthousiaste klanten zijn, ga dan eens op zoek naar de bron van hun enthousiasme. Zitten ze op twitter, facebook of instagram? Zoek dan eens uit waar ze over posten? Waar zijn ze mee bezig, waar worden ze warm van?

Kijk breder dan alleen jouw eigen dienstverlening. Enthousiasme draait om mensen en relaties tussen die mensen. Enthousiasme heeft als kenmerk dat je het wilt delen – dat is een basisbehoefte. Dus zoek eens uit; wanneer delen mensen hun enthousiasme? In welke situaties? En waarom doen ze dat?

De volgende stap is misschien nog wel eenvoudiger. Ga het gesprek aan met je meest enthousiaste klanten en vraag ze naar het waarom van hun enthousiasme. Zoek uit wat ze drijft, waar ze enthousiast van worden en hoe ze vervolgens hun enthousiasme delen. Vraag ook hoe je ze kan helpen nog enthousiaster te worden; wat zouden ze graag willen?

Hoe kan je hun invloed vergroten? Vraag ze het hemd van het lijf, en luister goed naar wat ze zeggen. Als je begrijpt hoe je jouw meest enthousiaste klanten nog beter kan helpen en assisteren, ben je klaar voor de laatste stap.

3. Help en activeer je superpromoters


Je bent klaar om je plan te maken en vooral: uit te voeren. Doe die dingen waarvan je weet dat je superpromoters er blij van worden. Help ze hun eigen doelen te bereiken, en bedenk hoe je ze kan assisteren bij het delen van hun enthousiasme. Dat kan groots en meeslepend zijn, zoals de campagne
die een reclame bureau bedacht om België verenigd te krijgen achter de Rode Duivels.

Het kan eenvoudig zijn, zoals mensen een middel geven om zichzelf in de schijnwerpers te zetten. En het kan iets heel kleins zijn; zoals een kaartje sturen als je weet dat er wat gaande is in iemands leven. Zoals de kleine muis leerde van de wijze egel: alles draait om aandacht.

Schoolfotografen en de kracht van enthousiasme


De middag vliegt voorbij, de temperatuur loopt op en om half 5 is de temperatuur van de BBQ ook hoog genoeg opgelopen om de basketbal zaal te verruilen voor de buitenlucht. Er zijn ondertussen nog een tiental fotografen gearriveerd.

Oypo BBQ 2014

Onder het genot van een drankje wisselen we enthousiaste verhalen, ideeën en tips uit en genieten we van de BBQ kunsten van Jelle en Koen. Heerlijke huisgemaakte salades maken de maaltijd compleet. Het feest duurt tot laat in de avond. Ik heb nu al zin in de volgende editie van Schoolplein!

Auteur: Gerdien Dalmulder
Gerdien Dalmulder werkt als marketeer bij Caramel Business en deelt haar kennis en enthousiasme over marketing graag met anderen. Sinds enige jaren adviseert marketing expert Gerdien Dalmulder ons over hoe we de kwaliteiten van Oypo het beste aan het voetlicht kunnen brengen. En laten we eerlijk zijn, niet zonder succes. Een goede reden om haar te vragen of ze haar inzichten met u te delen. In een serie artikelen geeft Gerdien marketing tips over hoe u als fotograaf uzelf beter op de kaart kunt zetten, nieuwe klanten kunt vinden en het maximale uit bestaande klanten haalt.
Gerdien is ook te volgen op Twitter en Facebook

Lees ook