Log in
Foto's aanbieden
Foto's zoeken
 
HomeFoto's aanbiedenIn de mediaOypo zet fotografen op voorsprong

Oypo zet fotografen op voorsprong

Eppo Karsijns

"Ik houd kostbare tijd over voor mijn passie: fotograferen"

De juiste foto op het juiste moment. Precies daar zijn waar de actie is. Een professionele evenementenfotograaf weet exact welke foto's bij de deelnemers in de smaak vallen. Eppo Karsijns is freelance fotograaf met een voorliefde voor wielerwedstrijden. Tijdens een koers maakt hij duizenden foto's, die hun weg naar de afnemers wel weten te vinden.

Door: Martijn Vet, 13 januari 2009

Freelance fotograaf Eppo Karsijns werkt voor een aantal fotopersbureaus, maar verkoopt ook veel foto's aan particulieren. Zijn werk is onder andere te zien op www.karsijns.eu. "In het seizoen ben ik ieder weekend wel bij een klassieker of omloop te vinden. Ik rijd zelf op de motor. Dat vind ik de meest efficiënte manier om steeds de juiste plek te zoeken. Met de auto is dat vanwege de drukte bij die evenementen niet te doen." Een speciaal project is Duchenne Heroes. Dit is een mountainbiketocht, waarin de helden in zeven dagen over zwaar terrein van Luxemburg naar Nederland rijden. Daarbij laten ze zich sponsoren door bekenden en bedrijven, met als doel de ernstige spierziekte Duchenne die vooral bij kinderen voorkomt te bestrijden. "Of het nu om een eendaagse wielerkoers gaat of om een speciaal evenement als Duchenne Heroes, de meeste mensen vinden het geweldig om tijdens zo'n evenement op de foto te worden gezet."

Tijdens een groot wielerevenement als de toerversie van Luik-Bastenaken-Luik maakt Karsijns zo'n 5.000 foto's. "Particuliere fotografie bij dit soort koersen is niet alleen leuk, ik verkoop ook nog eens heel wat foto's. Het enige nadeel was altijd dat de administratie na afloop weken in beslag kon nemen. Ga maar na: ik moest eerst uitzoeken wie hoeveel exemplaren van welke afdrukken wilde hebben en vervolgens de foto's uitzoeken, produceren en naar de juiste persoon versturen. Ook moest ik natuurlijk zelf bijhouden of de betalingen wel binnenkwamen. Had een afnemer onverhoopt niet betaald, dan moest ik een herinnering sturen. Ik ging eens goed rekenen en kwam er snel achter dat het niet productief is om dat allemaal zelf te moeten doen." Lars Boom, (c) Eppo Karsijns

Liever creatief

Die ongemakken behoren nu tot het verleden: Karsijns laat de volledige administratie nu over aan het in Eindhoven gevestigde bedrijf Oypo. "Zij regelen het betalingsverkeer, de ontwikkeling in een vaklab, de verzending en eventuele ondersteuning voor mijn klanten. Ik heb mijn eigen website met daarachter een Oypo-pagina waar ik de administratieve zaken kan regelen. Ik ben trouwens nog van plan me aan te melden voor de white label-service. Daarmee kan ik de nabestellingen onder eigen bedrijfsnaam leveren, met logo en al. Ik hoef alleen maar mijn afnemers te informeren en zij kunnen direct de foto's bestellen. Ook handig is dat ik dankzij Oypo veel minder ruimte op een server kwijt ben om mijn foto's te bewaren. Daarmee bespaar ik gewoon geld. Wat me erg aanspreekt aan het bedrijf, is dat er betrokken mensen achter zitten. De eigenaren zijn zelf ook fotograaf en ik kan altijd bij ze terecht als ik vragen heb."

Oypo richt zich op (semi)professionele fotografen die liever tijd besteden aan het creatieve proces dan aan de administratie die daarbij komt kijken. Niet alleen fotografen van evenementen, maar bijvoorbeeld ook schoolfotografen waarderen het gemak en de service. Inmiddels zijn er meer dan 3.500 fotografen met een account en worden via Oypo bijna drie miljoen foto's aangeboden.