Schutte Informatisering Hellendoorn Rally 2011
Schutte Informatisering Hellendoorn Rally 2011
Een blik op de startlijst van de Hellendoorn Rally voorspelde al veel spektakel. Naast de vaste rijders in het Open Nederlands Rally Kampioenschap waren er twee gastrijders naar Hellendoorn gekomen. Peter van Merksteijn Jr. en Dennis Kuipers die in 2011 deelnemen aan het WK Rally's reden de rally met topmateriaal.
Van Merksteijn reed met een Citroën C4 van het 'oude' type WRC, Kuipers trok met een Ford Fiesta WRC van de nieuwe generatie over de Twentse klassementsproeven. Daarmee kon op de proeven meteen een leuke vergelijking getrokken worden hoe snel de nieuwe WRC's nou eigenlijk zijn.
Voorafgaand aan de wedstrijd probeerde van Merksteijn de hooggespannen verwachtingen nog iets te temperen. Hij reed tenslotte met een andere navigator, Michiel Poel, en met een C4 WRC in plaats van de Citroen DS3 WRC waarmee hij op het wereldtoneel actief is. Desondanks schoot hij als een raket uit de startblokken. Op de eerste proef van de wedstrijd, de roemruchte Luttenbergring, reed hij de snelste tijd en maakte optimaal gebruik van het gegeven dat Kuipers altijd wat tijd nodig heeft om op gang te komen. Na de 10,3 kilometer van de eerste KP had hij een voorsprong van 9,3 seconden op Kuipers.
Aan het eind van de openingsavond werd duidelijk dat het een echte titanenstrijd zou worden, Van Merksteijn ging aan de leiding met slechts 0,6 seconden voorsprong op Kuipers.
Ook op dag twee ging de strijd onverminderd door, totdat op de laatste boucle het noodlot voor Kuipers toesloeg. De turbo op de Fiesta WRC begaf het, waardoor Kuipers de strijd moest staken en de weg voor Van Merksteijn vrij was om de overwinning op te eisen.
Achter het geweld om de overwinning werd al snel duidelijk dat de rest het tempo niet bij kon benen. Bernhard ten Brinke werd 'best of the rest' en door de pech van Kuipers daarmee dus tweede. Jeroen Swaanen pakte plaats drie, maar doordat Van Merksteijn en Ten Brinke zich niet hadden ingeschreven voor het kampioenschap kon Swaanen toch de meeste punten voor de titelstrijd mee naar huis nemen.
Tonnie van Deijne was de snelste Groep N rijder en de hoogstgeplaatste finisher in het Nationaal Nederlands Rally Kampioenschap. Achter hem reed Bas van Kamperdijk een ijzersterke thuiswedstrijd met de Mitsubishi Lancer EVO 9 van Van Merksteijn Motorsport waarin hij op een zevende plaats zou eindigen.
Uitslag Schutte Informatisering Hellendoorn Rally 2011:
1 Peter van Merksteijn Jr. - Michiel Poel / Citroen C4 WRC
2 Bernhard ten Brinke - Davy Thierie / Ford Focus RS WRC 08
3 Jeroen Swaanen - Robin Buysmans / Subaru Impreza WRC S14
4 Gert Huzink - Erwin Mombaerts / Subaru Impreza WRC S12
5 Bert de Jong - Ton Hillen / Mitsubishi Lancer WRC 05
6 Tonnie van Dijne - Jac Gillis / Mitsubishi Lancer EVO 10 R4
7 Bas van Kamperdijk - Tim Rietveld / Mitsubishi Lancer EVO 9
8 Bob de Jong - Kees Hagman / Mitsubishi Lancer EVO X
9 Faron van Lieshout - Jurgen van Driel / Mitsubishi Lancer EVO 10
10 Nelis Verkooijen - Eddy Smeets / Subaru Impreza WRX STi
Wil je de foto's eerst nog even op een iets hogere resolutie bekijken voordat je gaat bestellen? Kijk dan even op www.edfo.nl!
- 0 photos
- Edfo Fotografie
- 03-04-12
- Hellendoorn