Log in
Foto's aanbieden
Foto's zoeken
 
HomeFoto's aanbiedenNieuws & weblogNieuwsbrievenArchief 2011Nieuwsbrief 28

Nieuwsbrief 28

Nieuwsbrief 29 >< Nieuwsbrief 27
14 juli 2011

Beste fotograaf,

Na een drukke periode met o.a. de schoolfoto's, is de zomervakantie een ideale tijd om te ontspannen en uw zinnen te verzetten. Om eindelijk te doen wat al lang in de planning zit, bijvoorbeeld het boek lezen dat al maandenlang stof vergaart op het nachtkastje. Maar ook om nieuwe initiatieven te ontplooien ter verbetering van uw fotoverkoop. Werkt u gewoon door deze zomer? Dan kunt u rekenen op onze ondersteuning.

Fraaie mijlpaal

Onlangs is de 100.000e fotomap online gezet bij Oypo. Een fraaie mijlpaal in ons vijfjarig bestaan die we hebben gemarkeerd met een vrolijk jubileumlogo. Het is voor ons zeker geen reden om op onze lauweren te gaan rusten. Uw vertrouwen in ons motiveert om enthousiast verder te werken aan nieuwe toepassingen, functionaliteiten en fotoproducten die u via Oypo kunt verkopen.

Nieuwe webuploader

Als fotograaf kunt u sinds kort gebruikmaken van een nieuwe webuploader om via de website foto's naar uw eigen webwinkel te kopiëren. Deze component biedt meer mogelijkheden dan de vorige versie. Zo kunt u er bijvoorbeeld hele mapstructuren met foto's mee uploaden, waarbij de structuur behouden blijft en wordt overgenomen in het Oypo-account. Bovendien komen de bestanden bij de nieuwe uploader niet in een wachtrij terecht, maar worden ze meteen verwerkt omdat de uploader zelf de thumbnailversies van de foto's aanmaakt. Hiermee heeft u als fotograaf de keuze tussen uploaden via ftp, web en Lightroom. Gemak dient de mens, toch?

Zomeractie

Ook uw afnemers gaan met vakantie of zitten liever in de zon dan dat ze foto's nabestellen. Om de verkoop van uw foto's extra te stimuleren kunt u gebruik maken van de zomeractie.

Voor elke order waarbij voor meer dan vijf euro nabesteld wordt, ontvangt de afnemer met de couponcode twee euro korting op de verzendkosten bij bestellingen tussen half juli en eind augustus geplaatst worden.

couponcode: ZOMERACTIE

Informeer uw afnemers over deze couponcode!


De actie is gunstig voor uw afnemers, maar ook voor uzelf. Door de lage verzendkosten zal het aantal orders toenemen. Misschien is deze actie een goede aanleiding om foto's die u eerder op Oypo plaatste, nogmaals onder de aandacht te brengen en zo uw omzet te vergroten. De actie wordt aangeboden door Oypo en gaat uiteraard niet ten koste van uw omzet of winst!

Uitgelicht: Hansio - fotomarketing tips

Vrachtwagenfotograaf Hans Molenkamp - alias Hansio - was een uur lang in de uitzending ‘Onderweg’ op de Wereldomroep. Dankzij zijn grote passie voor vrachtwagens verwierf hij in de jaren ’80 faam als huisfotograaf van het blad Truckstar. Hans vertelde op de radio dat hij een tijdje geleden is begonnen met het digitaliseren van oude negatieven (voor wie nog weet wat dat zijn ;-) en dat hij deze aanbiedt via Oypo. Vanwege het specialistische onderwerp hadden we niet verwacht dat het een groot succes zou worden, maar dat blijkt zeker het geval te zijn. In het interview vertelt Hans over zijn succes en wat blijkt? Zijn werkwijze is een schoolvoorbeeld van wat wij prediken:

-1- Maak foto's van onderwerpen waarmee je affiniteit hebt
Paardensportfoto’s gemaakt door een succesvolle schoolfotograaf zijn misschien technisch prima, maar de ruiter stelt eisen die alleen insiders weten: de benen van het paard staan niet mooi ‘vierkant’, de harmonie tussen mens en dier komt niet tot uitdrukking en noem maar op. Kennelijk geldt hetzelfde voor foto's van trucks, want Hans vertelt bijvoorbeeld over hét verschil door de camera 5cm hoger of lager te houden.

-2- Zorg voor unieke beelden op herkenbare locaties
Unieke beelden doen het altijd goed, maar ze krijgen nog meer waarde als ze zijn geschoten op herkenbare plaatsen. Zo is de Brennerpas een geschikte plek voor Hans aangezien truckers zichzelf niet kunnen vereeuwigen terwijl ze met twintig ton trots omhoog ploeteren. Dichter bij huis geldt hetzelfde voor een deelnemer aan de Marathon van Rotterdam: een foto met de Erasmusbrug op de achtergrond is voor de sporter meer waard dan eentje in een groene omgeving. Neem dus even de tijd voor het kiezen van een goede achtergrond bij het vastleggen van evenementen.

-3- Informeer gefotografeerde mensen over de foto
Als mensen niet weten dat er een foto van ze gemaakt is, kunnen ze deze ook niet kopen! Vroeger stuurde Hans grote afdrukken - voorzien van flinke stempel - naar transportbedrijven met daarbij een bestelformulier. Geheid een succes, want zowel de trotse eigenaars als de truckers zelf bestelden ze gretig na.
Ook nu gebruikt Hans diverse media om zijn collectie bekend te maken, van de Wereldomroep (populair bij truckers) en vakbladen tot internet. Verder richt Hans zich op de kinderen van de chauffeurs die hij vroeger heeft vastgelegd. Goede kans dat de hedendaagse volwassenen zichzelf als kleine jongen of meisje terugzien in de cabine bij papa of mama!

Hans besluit het interview met de mededeling dat hij erg blij is met Oypo. Hierdoor heeft hij geen omkijken naar de nabestellingen en kan hij zich puur richten op het digitaliseren van de negatieven. Met een snelheid van een kwartiertje per foto heeft hij er nu drieduizend gereed. Nog maar vijfduizend te gaan...

Beluister het hele interview

Wij wensen u een ontspannen, actieve én succesvolle zomer toe en hopen dat er ruimte in uw hoofd ontstaat voor nieuwe creativiteit, zowel fotografisch als commercieel. Hebt u vragen of suggesties? Aarzel dan niet om te mailen: support@oypo.nl. Ook tijdens de zomermaanden staan wij voor u klaar en denken graag met u mee over verdere verbetering van uw fotoverkoop!

Hartelijke groeten,

Oypo-team
Uw foto's verdienen het beste!

Deze nieuwsbrief verschijnt op onregelmatige basis en informeert u over nieuwe mogelijkheden van Oypo en geeft u tips over fotograferen en het verkopen van foto's. U kunt het ontvangen van deze nieuwsbrief aan- en uitzetten op de website van Oypo bij uw persoonlijke gegevens onder 'Mijn account'.