Log in
Foto's aanbieden
Foto's zoeken
 
HomeFoto's aanbiedenNieuws & weblogNieuwsbrievenArchief 2007Nieuwsbrief 4

Nieuwsbrief 4

< Nieuwsbrief 3
Nieuwsbrief 5 >

4 juni 2007

Beste Fotograaf
Vorige week heeft de duizendste fotograaf zich aangemeld bij Oypo. Een mooie aanleiding om de balans op te maken en deze mijlpaal te vieren. In korte tijd is Oypo uitgegroeid tot een succesvolle en professionele dienst. Op dit moment is bijna een half miljoen foto's via de website te koop en het aantal bestellingen groeit nog steeds gestaag. Dit succes overtreft onze verwachtingen. Dankzij het enthousiasme en de inbreng van de fotografen, kunnen we de dienst continu verbeteren.
Praktische tips
Af en toe krijgen we vragen over het formaat waarin je de foto's het beste kunt plaatsen op Oypo. Vandaar dat we hier wat praktische tips vermelden voor het succesvol plaatsen en verkopen van je foto's:
  • Maak de foto's in een zo hoog mogelijk aantal pixels. Dit geeft het beste resultaat bij nabestelde vergrotingen. Ideaal is 3000x2000 pixels of meer.
  • Als je fotobestanden bewerkt, dan sla je de bestanden het beste op met de JPEG-kwaliteit rond de 80% (of '9' in Photoshop). Bestanden hoeven normaal gesproken nooit groter te zijn dan 4MB. Als je de bestanden rechtstreeks van je camera plaatst zonder dat je ze bewerkt, kies dan op je camera voor een gemiddelde compressie.
  • Plaats geen slechte of onscherpe foto's online. Deze foto's worden niet verkocht en vergroten de kans dat afnemers vroegtijdig afhaken. Als slechte foto's toch besteld worden, bijvoorbeeld omdat ze op het beeldscherm scherp lijken, zal de afnemer ontevreden zijn over zijn aanschaf.
  • Plaats selectief: Zoek zelf de beste foto('s) uit als je een aantal vergelijkbare foto's hebt genomen. Hierdoor wordt de collectie sprekender, en dat bevordert de omzet.
  • Plaats de foto's zo snel mogelijk, liefst nog dezelfde of de volgende dag, zodat het evenement nog leeft bij de afnemers.
  • Laat gefotografeerden ter plekke weten dat de foto's op internet staan (bijvoorbeeld met behulp van flyers). Het voorkomt problemen achteraf van mensen die liever niet op internet willen staan, en het verhoogt je omzet omdat je afnemers weten waar ze de foto's kunnen vinden.
Zien en gezien worden
Een paar fotografen deden ons de suggestie om hesjes te laten maken om als fotograaf herkenbaar te zijn tussen het publiek. Goed idee! We zijn er direct mee aan de slag gegaan. De opvallende hesjes zijn er in geel en oranje met voor- en achterop duidelijk de tekst 'foto'. Vanaf vandaag kun je ze tegen kostprijs bestellen via 'Mijn account' op www.oypo.nl.
 
Hyves voor Oypo-fotografen
Fotograaf Martin Mol heeft exclusief voor Oypo-gebruikers een pagina gemaakt op hyves.nl. Hier kun je onder andere tips, ideeën en ervaringen uitwisselen. Meer informatie lees je op oypo-fotografen.hyves.nl
Van uitstel komt afstel: einddatums op fotomappen
Vrijwel alle bestellingen worden in de eerste vier weken na het evenement geplaatst. Om aarzelende afnemers extra te stimuleren biedt Oypo de mogelijkheid een einddatum aan fotomappen toe te kennen. Door mensen hierop te attenderen (de einddatum staat duidelijk vermeld bij het bekijken van de foto's), blijkt dat de bestelling minder vaak uitgesteld wordt.
Let op: Nieuwe fotomappen worden vanaf komende woensdag standaard voorzien van een einddatum van zes maanden na plaatsing, waarna de foto's niet meer beschikbaar zijn. Uiteraard kun je de einddatum wel zelf aanpassen of helemaal verwijderen, maar voor het verhogen van je omzet kun je beter een kortere periode kiezen dan een langere.
    Verkoop via je eigen website
Sinds geruime tijd is het mogelijk om de webwinkel van Oypo te integreren in je eigen website. Hierdoor is het webadres duidelijk herkenbaar voor je afnemers en kunnen de kleuren van de webwinkel worden aangepast aan de huisstijl.
Veel fotografen maken al van deze mogelijkheid gebruik.
Lees hier verder hoe het werkt.
Oypo sponsort 'Vet Cool Man'!
Op 7 juli a.s. wordt de jaarlijkse Porsche tourrit 'Vet Cool Man'! gereden. Meer dan tweehonderd Porsches rijden die dag met gehandicapte kinderen op het circuit in Zandvoort.
Onder leiding van Fotostudio Richard Hulshof leggen tien fotografen het evenement op de gevoelige plaat vast. Samen met Oypo bezorgen ze alle kinderen een blijvende herinnering voor boven het bed. Meer informatie over het initiatief: www.gelukenvrijheid.nl
We wensen je veel plezier en succes met fotograferen en de verkoop van je foto's. Heb je tips voor verbetering van Oypo? We nemen elke tipmail aan support@oypo.nl ter harte. Ook als je vragen hebt over het gebruik van Oypo of de verkoop van je foto's kun je ons altijd mailen!

Zomerse groet,
Oypo
Je foto's verdienen beter