Log in
Foto's aanbieden
Foto's zoeken
 
HomeFoto's aanbiedenNieuws & weblogNieuwsbrievenArchief 2008Nieuwsbrief 9

Nieuwsbrief 9

< Nieuwsbrief 8
Nieuwsbrief 10 >

22 maart 2008

Beste Fotograaf,
Afgelopen anderhalf jaar stapten ruim tweeduizend fotografen over op Oypo. Zonder dure marketingcampagnes wisten jullie Oypo te vinden. De succesvolle groei is te danken aan mond tot mond reclame en berichten van fotografen op internetforums. Het is voor ons een signaal dat we op de goede weg zijn. Maar we zijn er nog niet, het kan nog beter. In deze nieuwsbrief lees je over nieuwe mogelijkheden van Oypo. Ook voor de komende maanden zitten er interessante verbeteringen en uitbreidingen in de pen. We houden je op de hoogte!
Geen grap...
Door de toename van het aantal te produceren afdrukken kunnen we een structurele prijsdaling van 13% op de afdrukprijs van het standaardformaat 10x15cm doorvoeren. De toegepaste materialen en het productieproces blijven ongewijzigd. De kwaliteit van de afdrukken blijft immers voorop staan. Na deze prijsverlaging betaal je voor alle producten dezelfde prijs als bij het fotovaklab ProFotonet. De nieuwe productprijs wordt in de eerste week van april doorgevoerd ('op 1 april' durfden we hier niet te noemen :-)
Koninginnedag 2008 een 'buitenkans'
Woensdag 30 april trekken ouders en kinderen er weer op uit. Vrijmarkten, sportevenementen en terrasjes worden druk bezocht. Oudhollandse spelletjes en demonstraties leveren leuke plaatjes op. Een buitenkans voor fotografen om omzet maken door de feestvierders in de picture te zetten. Zorg daarbij voor een goede voorbereiding. Maak flyers of visitekaartjes en zorg dat je als fotograaf herkenbaar bent.
Aantrekkelijke flyers kun je eenvoudig via Oypo bestellen. Of bestel het Koninginnedag voordeelpakket met flyers en een opvallend hesje via de zelfpromotiepagina in je account.
Voordeelpakket
Koninginnedagfoto's
Maak opnames die mensen zelf niet of moeilijk kunnen maken. Bijvoorbeeld foto's waar ouders en kind samen opstaan. Zorg met behulp van compositie, scherptediepte en belichting voor een betere kwaliteit dan gemiddeld bereikt wordt met een compactcamera. Het is zinvol om verschillende composities van een onderwerp te maken. De kans is groot dat de gefotografeerde dan meerdere foto's bestelt. Uit voorgaande jaren blijkt overigens dat close ups het beste verkopen.
Koninginnedagsuggestie
Ontwikkel een leuke act of opstelling waarin je mensen fotografeert. Het is leuk om te doen en het levert gegarandeerd mooie plaatjes op. Bijkomend voordeel is dat bezoekers zich langer herinneren dat ze gefotografeerd zijn en de kans groter is dat ze de foto's nabestellen.
Gouden Koninginnedag tips
  1. Geef iedereen die je fotografeert een flyer of visitekaartje.
    Het heeft geen zin mensen te fotograferen zonder ze direct te informeren waar de foto's te bestellen zijn. Bovendien geeft het gefotografeerden de gelegenheid om aan te geven dat ze niet op internet willen staan.
  2. Plaats foto's zo snel mogelijk online.
    Uit onze statistieken blijkt dat de meeste foto's binnen twee dagen na het evenement worden besteld. De kans dat bezoekers op een later moment terug komen om foto's te bekijken is niet groot.
  3. Ben selectief in wat je online zet.
    Verwijder minder goede foto's. Door onscherpe en slecht belichte foto's te verwijderen komt de fotocollectie krachtiger over. Dit bevordert de fotoverkoop. Bovendien voorkom je hiermee eventuele klachten achteraf.
Tip: Verzendkosten sam-sam
Met name als je foto's tegen een lage prijs aanbiedt, kan het zijn dat de order- en verzendkosten voor je afnemers een drempel vormen voor het afronden van bestellingen. We raden je aan in dat geval te experimenteren met de verzendkosten. Je kunt bijvoorbeeld de fotoverkoopprijs verhogen en de verzendkosten voor eigen rekening nemen. Dit is met name geschikt voor bestellingen met weinig foto's. Je kunt ook kiezen voor de tussenweg waarbij ieder de helft betaalt. De verrekening van verzendkosten bepaal je in je verkoopprofielen.
 PRO-Tip: Tijdsbesparing door handmatige correctie
Vaak kost het teveel tijd om alle foto's handmatig te corrigeren voordat je ze online zet. Dat is zeker zonde als niet alle foto's worden verkocht. Met Oypo-PRO is het mogelijk om fotobestanden handmatig te corrigeren nádat ze verkocht zijn, maar vóórdat ze worden geleverd! De optie voor handmatige correctie kun je activeren vanaf een specifieke verkoopprijs. Op deze manier stop je alleen tijd en energie in foto's die daadwerkelijk wat opleveren. In het tabblad 'extra functies' van het verkoopprofiel staan de opties voor handmatige correctie.
Lees hier meer informatie over deze en andere voordelen van Oypo-PRO.
Verbeterde fotoverkoop via je eigen website
Uit de statistieken blijkt dat fotografen die de webwinkel van Oypo integreren in hun eigen website, gemiddeld meer verkopen dan fotografen die de foto's enkel via de website van Oypo aanbieden. Daarom hebben we de mogelijkheden voor de integratie verbeterd. Er is een nieuwe template beschikbaar voor de integratie van de webwinkel in je website. De weergave van de voorbeeldfoto is groter en de navigatie is verbeterd. Bovendien kun je de kleurstelling van de template beter aanpassen aan de stijl van je website. Kijk voor een voorbeeld op www.studio360.nl. Gebruik eventueel de vernieuwde HTML-generator om over te stappen op de nieuwe template.
Meer informatie: Oypo op je eigen website
PRO-Tip: Liever géén Oypo?
Als je de webwinkel integreert in je website hoeven je foto's niet meer tussen de andere foto's op de Oypo-site te staan. Als je nabestellingen daarbij onder je eigen (bedrijfs)naam en logo laat verzenden, komt Oypo niet meer in beeld bij je afnemers.
Lees meer over de white label mogelijkheden
Historisch perspectief
Omzetgrafiek
Het beheerscherm van je account is uitgebreid met een grafiek die de omzetontwikkeling weergeeft over de afgelopen periode. Zo kun je precies zien welke periodes voor jou het beste resultaat opleveren. De verkoopgegevens zijn met terugwerkende kracht in de grafiek verwerkt.
Bekijk actuele omzetgrafiek
Oypo luidt de lente in
Behalve Koninginnedag zijn er natuurlijk ook leuke evenementen tijdens Pasen en de Pinksterdagen. Veel sportverenigingen beginnen in het begin van de lente weer met buitenactiviteiten. We wensen je veel creativiteit, plezier en succes met het vereeuwigen hiervan. Laat het ons gerust weten als we je suggesties hebt of we je ergens mee kunnen helpen!

Vriendelijke groet,
Oypo
Je foto's verdienen het beste!