FAQ nieuwe website

We zijn half augustus overgeschakeld naar onze nieuwe website. Dat is soms nog best een beetje wennen. Dingen staan net even anders dan op de oude website. Op deze pagina hebben we de veelgestelde vragen die specifiek gaan over het gebruik van de nieuwe site gebundeld. 

Welke groepsfoto wordt toegevoegd aan het voordeelset van de klant? Update 25-10

In het verleden werd automatisch de eerste of de favoriete foto toegevoegd aan de voordeelset. Nu is het zo dat de klant zelf een keuze moet maken. Doet hij of zij dit niet, dan verschijnt er een pop-up die aangeeft een groepsfoto te selecteren. Hierdoor maakt de klant zelf de keuze voor de juiste groepsfoto. 

Tip: Zet niet teveel groepsfoto's in één map. Dit voorkomt dat ouders eerst alle groepsfoto's moeten doorlopen. 

Ik maak zelf mijn foto's zwart/wit, kan ik de optie via Oypo uitschakelen? Update 27-09

De zwart/wit optie is weer terug in ons systeem. Deze staat standaard aangevinkt. Maak je zelf je foto's zwart/wit of sepia, dan is het mogelijk deze optie uit te schakelen. Ga hiervoor naar je verkoopprofiel en dan naar 'basis instellingen'. Je ziet hier de optie 'bewerkingen zwart/wit, sepia toestaan'. Standaard staat deze op 'ja'. Zet je je foto's zelf om, dan kun je op deze plaats de instelling aanpassen naar 'nee'. Vergeet niet om vervolgens onderaan de pagina op 'wijzigingen opslaan' te klikken. 

Belangrijk om te weten: als mensen een zwart/wit foto in een voordeelset bestellen, ontvangen ze de groepsfoto altijd in kleur. De automatische omzetting via Oypo is nooit van toepassing op groepsfoto's in voordeelsets.

Als ik een link naar een map deel via social media, welke informatie is dan zichtbaar? Update 27-09

Als je een openbare map deelt zijn hiervan de volgende gegevens zichtbaar: de maanaam, de korte beschrijving die je voor deze map hebt ingevuld in je account en de tumbs. De getoonde foto is de eerste uit de map, of de foto die je als favoriet hebt aangemerkt.

Bij mijn beveiligde mappen kan ik geen thumbs zichtbaar maken

Als het om beveiligde mappen gaat, toont deze in verband met de privacy geen thumb. Wel zijn we op zoek naar een passende oplossing, om eventueel, net als op de oude website, zelf een alternatieve foto op de thumb-positie te kunnen plaatsen. 

Bij de vertoning van de mappen in de webintegratie, staat de oudste map bovenaan in het overzicht. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de nieuwste map als eerste zichtbaar is?

Het mappenoverzicht zet automatisch de oudste map bovenaan. Als je dit wilt aanpassen, kun je dit doen in het verkoopprofiel dat gekoppeld zit aan de map. Ga naar de basisinstellingen van je verkoopprofiel en kies bij 'foto's sorteren op' voor de optie 'tijdstip omgekeerd'. De nieuwste map verschijnt nu bovenaan in het overzicht.  

Hoe kan ik individuele foto's verwijderen, favoriet maken of trefwoorden toevoegen aan een foto? Update: 22-9-2018

Om een foto te verwijderen of favoriet te maken ga je naar mappenbeheer. Vervolgens klik je op de map waaruit je foto’s wilt verwijderen of favoriet wilt maken. Daarna ga je naar ‘extra functies’ en kies je voor foto’s bewerken. Je kunt op deze plaats niet alleen je foto verwijderen of favoriet maken, maar ook trefwoorden toevoegen aan de foto. 

Ik mis de optie om achteraf te betalen via Billink

De optie om achteraf via Billink te betalen is niet meer beschikbaar. De klant kan er nog wel voor kiezen om later te betalen middels een bankoverschrijving. Het productieproces wordt echter pas in gang gezet als de betaling binnen is. 

Ik snap niet precies hoe de webintegratie voor mijn website werkt

Heb je vragen over de webintegratie, neem dan even persoonlijk contact op via support@oypo.nl. Deze vragen zijn vaak zo specifiek dat er geen algemeen antwoord mogelijk is.
Neem wel eerst even een kijkje op onze How to pagina's over de webintegratie, want misschien staat het antwoord dat je zoekt er al wel tussen.  

Ik heb problemen met het uploaden van mijn watermerk

Het is niet meer mogelijk via de website watermerken te uploaden. Dit kan uitsluitend nog via FTP.

Waarom adviseren jullie om maximaal 100 foto's in één keer te uploaden via de webuploader?

Tot 100 foto's is de webuploader prima te gebruiken. Wil je echter meer dan 100 foto's uploaden dan raden we aan een FTP programma, de Lightroom plug-in of anders dropbox te gebruiken. Deze zijn niet alleen een stuk sneller, maar ook stabieler. Voordeel van de FTP is dat deze bij verbindingsproblemen verder gaat met het verwerken van de foto's terwijl je bij je browser opnieuw moet beginnen. Daarnaast pakt de FTP verbinding altijd de maximaal beschikbare verbinding, ook al staat het programma niet actief in je hoofdscherm. Een browser regelt de verbinding zelf en geeft de webuploader niet altijd voorrang. 

Hoe kan ik individuele foto's favoriet maken?

Als je een individuele foto favoriet wilt maken, ga je in beheer in het menu naar het tabblad 'schoolfoto's' (ook als je geen schoolfotograaf bent of een gratis account hebt). Vervolgens kies je voor de optie 'foto's sorteren'. Alle foto's uit de betreffende map zijn nu zichtbaar. Je kunt een foto favoriet maken door op het hartje te klikken. Dit is wellicht niet de meest logische plaats en we zijn er mee bezig om dit verder te optimaliseren. 

Wat is een koppenkaart?

De koppenkaart is een nieuwe functie binnen Oypo. Dit is verzameling portretten van alle kinderen uit een klas, desgewenst met de naam van het kind eronder. Een leuke alternatief voor een groepsfoto of toevoeging op de reeds gemaakte groepsfoto. Klik hier voor de uitleg van de koppenkaart

Let op: het is mogelijk op een koppenkaart bijvoorbeeld de naam van de leerling toe te voegen. Dit is privacy gevoelige informatie. Doe dit alleen met goedkeuring van de school. Zet vervolgens ook op papier dat de school verantwoordelijk is voor de afstemming hierover met de ouders. 

Mijn vorige webintegratie is nog zichtbaar. Wanneer gaat deze verdwijnen?

Het is niet de bedoeling de oude webintegratie te laten staan. We raden je aan zo snel mogelijk over te schakelen naar de nieuwe. Wanneer de oude webintegratie niet meer zichtbaar is, is momenteel nog onduidelijk. We voeren echter geen updates meer uit aan dit systeem. Het nieuwe systeem is stabieler en geschikt voor alle devices. Dus ook fijner voor de klant tijdens het bestelproces.