Zo creëer je schaartste in een volle markt

Met veel professionele fotografen en veel hobby fotografen, die ook graag iets bijverdienen, is de markt overvol. Het aanbod is groter dan de vraag. Een moeilijke markt dus om goed te verdienen. Hoe anders zou het zijn als fotografie een markt van schaarste was, waarbij de vraag groter is dan het aanbod?

Er is hoop want ook in een volle markt kun je schaarste creëren. Het is een schaarste die jij zelf moet creëren. Jij neemt de regie en onderneemt actie om invloed te hebben op de markt van vraag en aanbod. Deze mogelijkheden ken jij ook nu al, je ziet ze namelijk elke dag om je heen.

Denk aan al die winkels die een interessant aanbod doen en vervolgens zeggen OP=OP. Ook al hebben ze veel voorraad ze creëren hiermee schaarste. Ze geven jou het gevoel dat je snel moet zijn anders is het product niet meer te verkrijgen. Het is een marketingtruc, want deze schaarste is kunstmatig. En ik zal eerlijk zijn, ik erger me soms ook aan dit soort verleidingsmechanisme. Maar het werkt wel. Ik heb zelfs een voorbeeld waarbij ik, als klant van een fotograaf, baalde dat deze marketingvorm juist niet werd ingezet… Daarover straks meer. Nu eerst een aantal tips hoe jij als fotograaf schaarste kunt inzetten voor jouw bedrijf.

4 Manieren om schaarste te creëren

  1. De manier die het meest wordt toegepast is een korting bieden in een bepaalde periode. Een actie dus. Dit kan met name interessant zijn als de prijs een issue is voor jouw klant. Is de prijs niet zo van belang, of wil je niet meer tornen aan de prijs dan zou ik gaan voor een andere manier en de korting links laten liggen.
  2. Beperk de tijd. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je je foto’s maar een beperkte tijd te koop aanbiedt bij Oypo. Hierdoor prikkel je je klanten de bestelling direct te doen. Een lange periode geeft mensen geen gevoel van urgentie, waardoor ze de bestelling uitstellen en kunnen vergeten.
  3. Geef een beperkt aantal klanten een cadeau. Het voordeel van het geven van iets extra’s ten op zichtte van een korting is dat je echt waarde kan toevoegen. Als je je verdiept in je klanten dan weet je waarmee je jouw klanten blij kan maken. Je kan hierbij denken aan een extra uitvergroting of 2 voor de prijs van 1. Of denk aan iets groots: een canvas of een gratis fotoshoot bijvoorbeeld. Zoek iets waar jouw klanten echt blij mee zijn en dat hun meerwaarde geeft. Geen weggever om het weggeven dus!
  4. Schaarste in je aanbod. Stel je wilt graag meer canvassen verkopen. Normaal bestellen mensen er één. Door bijvoorbeeld een korting te geven op de 2e kun je er al meer verkopen. Maar je maakt het aanbod schaars door te zeggen dat er per klant slechts 2 besteld mogen worden. Hierdoor krijgen mensen het gevoel dat ze echt met een hele goede deal te maken te hebben. Dit aantal kun je natuurlijk aanpassen. Verkoop je er vaak 2 tegelijk dan maak je er slechts 4 per klant van.

En ja deze technieken worden inderdaad wel eens misbruikt, om mensen iets te verkopen dat ze eigenlijk helemaal niet willen. Lelijke marketing noem ik dat altijd.

Toch heb ik ook een hele andere ervaring waarbij ik, als klant van een fotograaf, juist geholpen zou zijn met deze schaarste techniek.
Het gaat om de schoolfoto’s van mijn kinderen. Ik kreeg een jaar de tijd om de foto’s te bestellen. Een jaar! Dat is een zee van tijd. Dus ik hing het zakje op de ijskast en daar bleven ze vervolgens héél lang hangen. Ik had immers nog alle tijd. Tot er een moment kwam dat ik onrustig werd en dacht: “hoe lang is het eigenlijk geleden?” Ja je begrijpt het al voordat ik het wist was het jaar voorbij… Helaas geen schoolfoto’s van mijn kinderen en geen extra omzet voor de fotograaf...

Sacha Kramer is marketing communicatie expert. Daarnaast weet ze door haar jarenlange ervaring als opdrachtgever van creatieve professionals als geen ander wat klanten en opdrachtgevers beweegt. Met haar eigen bedrijf 'Saach' zet zij haar kennis nu in voor fotografen die ze helpt zich succesvol te profileren. Speciaal voor Oypo gebruikers deelt Sacha haar kennis op deze plek.

Heb je behoefte aan waardevolle tips op weg naar meer klanten? schrijf je dan in voor haar tips en trics mail op www.saach.nl.