FAQ instellingen

Hieronder een overzicht met veel gestelde vragen over hoe je dingen in kunt stellen in je account en waar je bepaalde dingen kunt vinden. 

Heb je een wat algemene vraag over je account, kijk dan ook eens op onze FAQ pagina met algemene vragen.

Hoe kan ik Oypo in mijn eigen website integreren?

Oypo heeft een eenvoudige tool om de webwinkel op je eigen website te integreren. Op onze How to pagina's over de webintegratie leggen we precies uit hoe dit werkt. 

Kom je er niet uit, neem dan even persoonlijk contact op via support@oypo.nl. Deze vragen zijn vaak zo specifiek dat er geen algemeen antwoord mogelijk is.

Bij de vertoning van de mappen in de webintegratie, staat de oudste map bovenaan in het overzicht. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de nieuwste map als eerste zichtbaar is?

Het mappenoverzicht zet automatisch de oudste map bovenaan. Als je dit wilt aanpassen, kun je dit doen in het verkoopprofiel dat gekoppeld zit aan de map. Ga naar de basisinstellingen van je verkoopprofiel en kies bij 'foto's sorteren op' voor de optie 'tijdstip omgekeerd'. De nieuwste map verschijnt nu bovenaan in het overzicht.  

Hoe kan ik foto's uploaden?

Je kunt je foto’s op verschillende manieren uploaden naar Oypo. Via Lightroom, FTP, de website en Dropbox (alleen voor PRO). 
Voor meer informatie over de uploadmogelijkheden klik hier.

In welk formaat moet ik mijn foto's aanleveren?

Je kunt je foto’s enkel in JPG aanleveren. Ons systeem accepteert geen bestanden die groter zijn dan 15 MB, maar de ideale grootte is 3-6 MB. Als je de Lightroom plugin gebruikt, hoef je verder niks in te stellen. Gebruik je die niet, dan hoef je verder geen aanpassingen te doen aan de resolutie. Het is vaak wel verstandig om de kwaliteit op 8 te zetten, of op 80% in Lightroom. Dit zorgt voor bestanden tussen 3 to 6 MB, zonder dat dit zichtbare kwaliteitsvermindering met zich meebrengt.

Waarom adviseren jullie om maximaal 100 foto's in één keer te uploaden via de webuploader?

Tot 100 foto's is de webuploader prima te gebruiken. Wil je echter meer dan 100 foto's uploaden dan raden we aan een FTP programma, de Lightroom plug-in of anders dropbox te gebruiken. Deze zijn niet alleen een stuk sneller, maar ook stabieler. Voordeel van de FTP is dat deze bij verbindingsproblemen verder gaat met het verwerken van de foto's terwijl je bij je browser opnieuw moet beginnen. Daarnaast pakt de FTP verbinding altijd de maximaal beschikbare verbinding, ook al staat het programma niet actief in je hoofdscherm. Een browser regelt de verbinding zelf en geeft de webuploader niet altijd voorrang. 

Hoe kan ik individuele foto's verwijderen, favoriet maken of trefwoorden toevoegen aan een foto?

Om een foto te verwijderen of favoriet te maken ga je naar mappenbeheer. Vervolgens klik je op de map waaruit je foto’s wilt verwijderen of favoriet wilt maken. Daarna ga je naar ‘extra functies’ en kies je voor foto’s bewerken. Je kunt op deze plaats niet alleen je foto verwijderen of favoriet maken, maar ook trefwoorden toevoegen aan de foto. 

Als ik een link naar een map deel via social media, welke informatie is dan zichtbaar?

Als je een openbare map deelt zijn hiervan de volgende gegevens zichtbaar: de mapnaam, de korte beschrijving die je voor deze map hebt ingevuld in je account en de tumbs. De getoonde foto is de eerste uit de map, of de foto die je als favoriet hebt aangemerkt.

Ik maak zelf mijn foto's zwart/wit, kan ik de optie via Oypo uitschakelen?

De zwart/wit optie in ons systeem staat standaard aangevinkt. Maak je zelf je foto's zwart/wit of sepia, dan is het mogelijk deze optie uit te schakelen. Ga hiervoor naar je verkoopprofiel en dan naar 'basis instellingen'. Je ziet hier de optie 'bewerkingen zwart/wit, sepia toestaan'. Standaard staat deze op 'ja'. Zet je je foto's zelf om, dan kun je op deze plaats de instelling aanpassen naar 'nee'. Vergeet niet om vervolgens onderaan de pagina op 'wijzigingen opslaan' te klikken. 

Belangrijk om te weten: als mensen een zwart/wit foto in een voordeelset bestellen, ontvangen ze de groepsfoto altijd in kleur. De automatische omzetting via Oypo is nooit van toepassing op groepsfoto's in voordeelsets.

Bij mijn beveiligde mappen kan ik geen thumbs zichtbaar maken

Als het om beveiligde mappen gaat, toont deze in verband met de privacy geen thumb. Wel zijn we op zoek naar een passende oplossing, om eventueel  zelf een alternatieve foto op de thumb-positie te kunnen plaatsen. 

Ik wil in 1 keer een ander verkoopprofiel koppelen aan alle mappen met een #-teken (groepsmappen). Hoe stel ik dat in?

Het is vaak zo dat je andere (vaak minder) producten aan wilt bieden bij groepsfoto's dan bij de individuele foto's. Of dat je de prijsstelling voor de groepsfoto's aan wilt passen. Maak hiervoor dan een apart verkoopprofiel aan. Vervolgens kun je bij 'mapbeheer' onder het tabblad 'schoolfoto's' en dan 'verkoopprofiel groepsfoto's' in een keer het juiste verkoopprofiel selecteren voor alle submappen die met een # beginnen (dus de groepsfotomappen).

Welke groepsfoto wordt toegevoegd aan het voordeelset van de klant?

De klant moet zelf een keuze maken. Doet hij of zij dit niet, dan verschijnt er een pop-up die aangeeft een groepsfoto te selecteren. Hierdoor maakt de klant zelf de keuze voor de juiste groepsfoto. 

Tip: Zet niet teveel groepsfoto's in één map. Dit voorkomt dat ouders eerst alle groepsfoto's moeten doorlopen. 

Ik heb problemen met het uploaden van mijn watermerk

Het is niet meer mogelijk via de website watermerken te uploaden. Dit kan uitsluitend nog via FTP.

Hoe kan ik inlogkaartjes aanmaken?

Inlogkaartjes aanmaken doe je via het beheergedeelte van je account. Klik hier om nieuwe inlogkaartjes aan te maken

Wat is een koppenkaart en hoe maak ik deze aan?

De koppenkaart is een nieuwe functie binnen Oypo. Dit is verzameling portretten van alle kinderen uit een klas, desgewenst met de naam van het kind eronder. Een leuke alternatief voor een groepsfoto of toevoeging op de reeds gemaakte groepsfoto. Klik hier voor de uitleg van de koppenkaart

Let op: het is mogelijk op een koppenkaart bijvoorbeeld de naam van de leerling toe te voegen. Dit is privacy gevoelige informatie. Doe dit alleen met goedkeuring van de school. Zet vervolgens ook op papier dat de school verantwoordelijk is voor de afstemming hierover met de ouders. 

Kan ik fotomappen verplaatsen zonder consequenties?

Je kunt in de beheeromgeving fotomappen verslepen om deze te verplaatsen naar een andere locatie. Deze map blijft na verplaatsing ook nog middels dezelfde inloggegevens benaderbaar voor de klant. Het map-ID blijft namelijk onveranderd. 

Kan ik foto's verplaatsen of verwijderen zonder consequenties?

Je kunt altijd foto's verplaatsen naar een andere map, of verwijderen uit een map. Dit heeft geen invloed op reeds geplaatste bestellingen. De fotobestanden zitten namelijk in elke order 'verpakt'.

Waarom zie ik gecorrigeerde fotobestanden niet in de fotomap?

Als je fotobestanden ter correctie aangeboden hebt gekregen, en je upload de correctie met de aangegeven nieuwe naam, dan vervangt dit nieuwe bestand nooit het originele bestand in de fotomap. De correctie wordt door ons systeem onthouden als correctie van de desbetreffende foto voor het bestelde product. Als nogmaals hetzelfde product van dezelfde foto wordt besteld, ziet het systeem dat hier reeds een correctie voor gedaan is, en zal deze automatisch gebruiken voor de levering. Dat is handig want het scheelt onnodig correctiewerk. Je kunt het bestand voor een afdruk op canvas dus anders corrigeren dan de correctie voor een normale afdruk indien gewenst. 
Wil je het oude bestand uit de map verwijderen? dan kun je dan zelf handmatig doen. Upload vervolgens de gecorrigeerde versie. De correctie zal dan als nieuwe foto worden toegevoegd aan de fotomap.