Verkoop niet.... maak vrienden!

Tring tring, hij nam de telefoon op en dacht: "O nee niet weer hè... hier zit ik echt niet op te wachten." We krijgen ze allemaal wel eens aan de lijn, of nog erger aan de deur: de verkoper. De laatste tijd gelukkig steeds minder vaak.

Niemand wil het zo en toch gebeurt het, want soms heeft de verkoper beet. Maar de tijden veranderen. Verkoopgesprekken ook. We geloven steeds minder de verkoper die zegt dat hij de beste producten en diensten heeft. We vertrouwen hierbij meer op onze collega's en vrienden. Zij kennen jou en je behoeften. Omdat ze jou het beste gunnen, is het advies van de mensen om je heen voor jou van grote waarde. Ook voor jou als fotograaf is het belangrijk om 'vrienden' te maken. Mensen die je aardig vinden, die je gaan vertrouwen. Geen hartsvrienden waarmee je alle persoonlijkheden deelt, maar vrienden die graag met jou samenwerken.

Fotografen die de nadruk leggen op verkopen, visitekaartjes uitdelen en diensten aanbieden, maken grote denkfout. Het is effectiever om 'vrienden' te maken. Mensen die je aardig vinden, die je gaan vertrouwen. Vrienden die jouw dienst kunnen gebruiken en interessante fotografie-opdrachten te hebben vergeven.

Hoe kom je als fotograaf aan vrienden? 5 tips

1. Sluit je aan bij het juiste Netwerk
Als netwerken je weinig oplevert, komt dat meestal doordat je in het verkeerde netwerk zit. Dus als schoolfotograaf word je niet lid van het netwerk van plaatselijke ondernemers, maar sluit je je aan bij een netwerk waar mensen uit het onderwijs zich bevinden.

2. Vraag om ervaringen van klanten en deel ze met anderen
Het delen van positieve ervaringen van klanten is een krachtige manier om vertrouwen te creëren bij nieuwe klanten. Vraag daarom altijd na afloop van een opdracht, via mail, hoe jouw klanten de samenwerking vonden gaan en wat ze van de foto’s vinden. Vraag altijd goedkeuring als je deze reactie wilt gebruiken op je website, in folders of andere communicatie-uitingen.

3. Onderhoud regelmatig contact met (vroegere) klanten en mensen die interesse in je werk tonen
Als je dit alleen doet op het moment dat je een opdracht nodig hebt dan ben je te laat! Plan het structureel in met e-mail, telefoontjes, kaartjes, mailtjes. Als event-fotograaf kun je bijvoorbeeld een aantal foto’s extra maken van de organisatie achter de schermen die je op een later tijdstip als aandenken cadeau geeft.

4. Leer vrienden van vrienden kennen.
Dat kan door heel direct te vragen om doorverwijzingen. Maar ook subtieler door je klanten een cadeau te geven, die door anderen in hun omgeving gezien wordt. Als huwelijksfotograaf kan je een mooie canvasprint van de mooiste foto cadeau geven. Vanwege de prominente plek die het doek in de huiskamer krijgt, is de kans groot dat je werk opvalt bij vrienden van het bruidspaar die mogelijk ook trouwplannen hebben. En natuurlijk geef je ook een aantal beelden digitaal zodat ze deze via social media kunnen verspreiden.

5. Laat mensen jouw dienst beleven
Een schoolfotograaf kan bijvoorbeeld eens aanbieden portretten te maken van leerkrachten of van een musical of sportdag. Op deze manier kunnen ze ervaren hoe je werkt. Het grote voordeel hiervan is, dat ze je leren kennen. Dat je kan laten zien waar je goed in bent en dat ze je kunnen vertrouwen.


En als je die vrienden hebt gemaakt. Vergeet dan niet op het juiste moment een aanbod te doen. Ze moeten natuurlijk wel weten wat je te bieden hebt... 

Sacha Kramer is marketing communicatie expert. Daarnaast weet ze door haar jarenlange ervaring als opdrachtgever van creatieve professionals als geen ander wat klanten en opdrachtgevers beweegt. Met haar eigen bedrijf 'Saach' zet zij haar kennis nu in voor fotografen die ze helpt zich succesvol te profileren. Speciaal voor Oypo gebruikers deelt Sacha haar kennis op deze plek.

Heb je behoefte aan waardevolle tips op weg naar meer klanten? schrijf je dan in voor haar tips en trics mail op www.saach.nl.